5 مه 2023 - در مطالعه اخیراً منتشر شده در JAMA Network Open، محققان در ایالات متحده ارتباط بین آگاهی یا ادراک خطر دیابت را با رفتارهای سلامت در نوجوانان ارزیابی کردند.

شیوع پیش دیابت در نوجوانان در دو دهه اخیر دو برابر شده است که حدود 40 درصد از جوانان چاق را تحت تاثیر قرار می دهد. شروع دیابت نوع 2 در جوانان باعث ایجاد عوارض میکروواسکولار در طی دو دهه پس از تشخیص در اکثر افراد مبتلا می شود. درمان اولیه تغییر سبک زندگی است زیرا هیچ دارویی تاکنون نتوانسته است از نرخ تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع 2 در جوانان بکاهد.

در مطالعه‌ای بر روی بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت مشخص گردید که افرادی که از ابتلای خود به پیش دیابت آگاه هستند احتمالاً رفتارهایی برای کاهش خطرات انجام می‌دهند، اگرچه مطالعات دیگر یافته‌های متفاوتی را گزارش کردند. درک نوجوانان از خطرات سلامتی و پاسخ آنها نسبت به بزرگسالان متفاوت است. اگر درک خطر و آگاهی در نوجوانان با تغییرات مثبت در رفتارهای سلامت همراه باشد، این می تواند مبنایی برای شناخت و تشخیص پیش دیابت باشد.

در مورد این مطالعه

در مطالعه حاضر محققان ارزیابی کردند که آیا ادراک و آگاهی از خطر دیابت و موانع بالقوه برای تغییرات رفتار سلامت با رفتارهای بهداشتی کاهش دهنده خطر در نوجوانان در معرض خطر مرتبط است یا خیر. دکتر پاتریشیا چو و همکارانش از بیمارستان کودکان فیلادلفیا، از داده‌های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده در سال‌های 2011 تا 2018 برای بررسی ارتباط بین درک خطر دیابت و/یا آگاهی با رفتارهای سلامت در جوانان، استفاده کردند. جمعیت مورد بررسی شامل 1341 جوان 12 تا 17 ساله با شاخص توده بدنی در صدک 85 یا بالاتر، بدون دیابت شناخته شده بود که نماینده ی 8716794 جوان آمریکایی بودند.

برای ارزیابی ادراک/آگاهی خطر از پرسشنامه دیابت استفاده شد. اندازه ی خانوار و امنیت غذایی، دسترسی به مراقبت های بهداشتی، بیمه درمانی و درآمد برای شناسایی موانع بالقوه برای تغییرات در رفتار بهداشتی گنجانده شد.

نتایج شامل فعالیت بدنی، دفعات تلاش برای کاهش وزن، زمان بی تحرکی و مصرف وعده های غذایی که در خانه تهیه نشده بودند. زمان بی تحرکی به عنوان ساعت های صرف شده برای تماشای تلویزیون یا استفاده از بازی های ویدیویی و رایانه برای فعالیت های غیر آکادمیک ارزیابی شد. مدل‌های رگرسیون لجستیک و خطی، ارتباط بین رفتارهای کاهش‌دهنده ی خطر و درک خطر، آگاهی و موانع بالقوه را بررسی کردند.

یافته ها

میانگین سنی افراد شرکت کننده 15 سال و BMI z-score آنها برابر با 1.76 بود- BMI z-score که به آن نمرات انحراف استاندارد(s.d.) شاخص توده ی بدنی نیز می گویند، معیارهای وزن نسبی هستند که برای سن و جنس کودک تنظیم می شوند. با توجه به سن، جنس، شاخص توده ی بدنی و یک استاندارد مرجع مناسب، یک BMI z-score یا معادل آن BMI برای صدک سن را می توان تعیین کرد.

 سطح HbA1c در 9٪ از گروه بالا بود. از این تعداد، یک سوم گزارش کردند که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند که سطح  HbA1cآنها به طور قابل توجهی بیشتر از افراد دارای سطح HbA1c طبیعی بود. درک خطر دیابت در افراد 16-17 ساله بیشتر از شرکت کنندگان 12-15 ساله بود. بیش از 22 درصد از شرکت کنندگان با HbA1c بالا، آگاهی از خطر دیابت را گزارش کردند و حدود 7 درصد نیز تشخیص قبلی پیش دیابت را گزارش کردند.

آگاهی کلی از خطر ابتلا به دیابت و پیش دیابت، در میان شرکت کنندگانی که سطح HbA1c آنها افزایش یافته بود، بیشتر از افراد دارای سطوح HbA1c طبیعی بود. آگاهی از این خطر بین گروه های سنی 15-12 و 16-17 سال تفاوتی نداشت. ادراک یا آگاهی از خطر دیابت با دفعات مصرف فست فود و غذاهای منجمد یا غذاهای تهیه شده در خارج از خانه، ارتباطی نداشت. موانع بالقوه، مانند ناامنی غذایی، بیمه عمومی، و اندازه خانوار بزرگتر، با رفتارهای سلامت مثبت مرتبط با تغذیه مرتبط بودند.

پس از تعدیل عوامل مخدوش کننده (سن، جنس، قومیت/نژاد، BMI z-score، و هایپرگلایسمی)، سن بالا با 30 تا 40 درصد افزایش احتمال مصرف حداقل چهار وعده غذایی فست فود/غیر پخته شده در خانه در هفته گذشته همراه بود. در مقابل، احتمال مصرف حداقل چهار پیتزا یا وعده های غذایی منجمد در 30 روز گذشته در دختران، 40 درصد کمتر بود.

ادراک خطر با افزایش زمان صرف شده مقابل صفحه نمایشگر و فعالیت بدنی کمتر در هفته گذشته همراه بود، در حالی که آگاهی از خطر با زمان بی تحرکی یا فعالیت بدنی مرتبط نبود. پس از تعدیل برای عوامل مخدوش کننده، ادراک خطر با افزایش تماشای تلویزیون و یک روز کمتر فعالیت بدنی در هفته مرتبط بود. خانوارهای بزرگتر و جنسیت زن با کاهش زمان صرف شده مقابل صفحات نمایشگر مرتبط بودند. BMI z-score  بالاتر با افزایش زمان صرف شده مقابل صفحات نمایشگر همراه بود.

نتیجه گیری

در مجموع، محققان هیچ ارتباطی بین ادراک یا آگاهی از خطر دیابت و رفتارهای سلامت برای کاهش خطر دیابت در میان نوجوانان آمریکایی در معرض خطر دیابت نوع 2 به دلیل BMI بالا مشاهده نکردند. با این حال، درک خطر با افزایش تماشای تلویزیون و روزهای کمتر فعالیت بدنی در هفته مرتبط بود.

برخی از موانع بالقوه با الگوهای رفتاری منفی سلامت مرتبط بودند. در مقابل، برخی دیگر مانند مصرف کمتر غذاهای غیر خانگی و زمان کمتر تلویزیون در میان افراد در خانواده‌های بزرگ‌تر، محافظت‌کننده به نظر می‌رسند. تحقیقات بیشتری برای مداخلات مبتنی بر شواهد برای شناسایی و کاهش موانع تغییر سبک زندگی موثر در جوانان مورد نیاز است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230505/Teens-unaware-of-diabetes-risk-Study-highlights-need-for-lifestyle-change-awareness-in-at-risk.aspx